Skip to main content

Kunden sjekker nettbutikken først

Visdomsord fra 2016, og er en viktig del av enhver detaljists handel i 2023+

Dette er en bloggartikkel fra juni 2016 (!), men dras frem i lyset igjen. For hva var det vi sa allerede i 2016!

For 1 uke siden holdt Virke et innlegg under et frokostseminar om e-handel i Bergen Næringsråd. 

"- Nettbutikker tilknyttet fysiske butikker, #omnikanalene, tar større andel av nettomsetningen i Norge. En ny undersøkelse fra Virke viser at økningen er på over 30% siden 2019. Ingen overraskelse, dette har vi i Digitroll sett gjennom flere år. De som kan detaljhandel og har et proft apparat med logistikk, som kjenner sine kunder, de evner mer og mer å smelte sammen kanalene.

Vi drøftet #omnikanal og hvordan lykkes med fysiske butikker og netthandel i et webinar holdt ganske nylig med CEO i Princess kjeden. Med sine 153 fysiske butikker opplever Princess god vekst i denne dyrtiden, og hele 50% av "nettomsetningen" er klikk & hent. Webinaret kan du få tilsendt.

Omnikanalene tar en større del av nettomsetningen

 

2016 tanker:

Retailbransjens frykt for netthandel var selvfølgelig ubegrunnet. Før trodde man at kunden sjekket varen i butikk før han kjøpte i nettbutikk, men nå er det det motsatte som skjer.

Kjøpsprosessen er i endring, og moteordet er som før Omnikanal

Fagbladet Kjedemagasinet skriver i sin utgave nr.4 i år at kunder er blitt drevne til å søke på nett for deretter å dra til fysisk butikk for å kjøpe. Kjøpsprosessen går fra nett til butikk, hvilket betyr at det å ha nettbutikk er blitt enda viktigere.

Fordelene med å handle på nett er de samme som før. Du kan handle fra sofaen, når du vil, studere de varene du vil, sammenligne med alt og alle, kanskje kjøpe til en lavere pris, men 94% av all handel skjer fremdeles ute i butikk. Butikken er overhodet ikke død. Hvordan planlegger din butikk for dette?

"Salget er i butikken", Kjedemagasinet nr. 4 2016.

Kundene sjekker nettet først før de besøker den fysiske butikken


Kjøpsprosessen går den andre veien

Adm. dir i Princesskjeden Kai Gulbrandsen sier at 76% av deres kunder som står i en fysisk Princess- butikk først har besøkt nettbutikken. Gulbrandsen kaller nettbutikken en kundeinnkaster. Hva bruker kundene nettbutikken til? De sjekker

  • vareutvalg
  • beholdning,er varen på lager i min nærmeste Princess- butikk?
  • pris

Kun 30% av de som handler i Princess’ nettbutikk gjør det på tradisjonell nettbutikkmåte, altså kjøper på nett og får varen sendt hjem. De resterende 70% velger å hente i butikk enten gjennom «Klikk og hent» eller «Hent og betal i butikk».

Fysiske butikker er unike på sine områder, nettbutikk på andre, sammen skal de selge til kunder. Kontakt oss gjerne på tlf. 55273040 hvis du har en omnikanalutfordring.

Siste nytt

03.12.2024

Effektiv omnikanal med minimal bemanning

Nøkkelen til Princess' effektive omnikanal ligger i bruken av robuste og integrerte systemer

06.11.2024

Utviklingen av B2B-netthandel i et hybridsalgsperspektiv

B2B-omnichannel og hybrid salg er i ferd med å definere fremtiden for B2B-handel

06.09.2024

Ny nettbutikk til Suser i sivet

Nettsuksessen Suser i sivet får snart ny nettbutikk

Spør oss

Hvis du vil vite mer om dette temaet, kontakt vår ekspert på dette området.

Patrick Dahl
Patrick Dahl
Daglig leder/ Siv.øk NHH

Back to top