Skip to main content

Netthandel er ikke den digitale mannen med ljåen for bygde-Norge

Av: Patrick Dahl, gründer og daglig leder av webbyrået Digitroll

Å legge ned netthandelen fører ikke til at de tradisjonelle butikkene blomstrer opp igjen. Gøril H. Florvaag skriver et godt og engasjerende innlegg i BT om hvordan man kan skape mer liv, røre og ikke minst handel i distriktene på Vestlandet – men også i byene. Hun mener netthandel er den usynlige pesten som fører til mindre handel og tomme bygder – og pizzasjapper som overtar. «Jeg ville lagt ned forbud mot netthandel, om jeg var fylkesordfører», sier artikkelforfatteren.

Som daglig leder i en bergensk bedrift som har bidratt til handel og netthandel og netthandel i by og bygd i 20 år, mener jeg at netthandel tvert i mot kan redde enkelte bedrifter for å gå nedenom og hjem.

«Småbutikkene dør om du ikke bruker dem», sier Florvaag. Det har hun helt rett i. Men det finnes flere kanaler å bruke lokalbutikker enn å gå inn hoveddørene i den fysiske butikken.

Småbutikker har dødd og gjenoppstått siden handelens morgen. Grunnen til at mange småbutikker dør, enten det er på bygden eller i byen, kan være mange. En av grunnene er at de ikke omstiller seg netthandelens tid. Kunden har alltid nett - velg Digitroll netthandelsløsninger

Kundne har alltid nett  - Digitroll

Jeg har jobbet med mange bedrifter i grisgrendte-strøk, og i store byer, som er fortvilet fordi kundene ikke kommer til deres nisjebutikk. Ofte er det et kjøpesenter som utkonkurrere dem. Men i mange tilfeller velger kunden å handle hos konkurrenter på nett.

Pesten som dreper disse små nisjebutikkene i dag er på mange måter netthandel, men ikke slik Florvaag skriver det i sitt innlegg.

Å bare sitte stille og se på at kunder velger å handle på nettet, uten å gjøre noe selv, er grunnen til at mange småbutikker ikke overlever.

Kunsten å omstille seg, har vært de gode kjøpmennenes styrke i alle år. Nå må mange omstille seg med å bli selgere også på nett.

På fagspråket heter redningen «omnikanal». Det vil si at dersom du har en liten klesbutikk i Bergen sentrum som har få, fysiske kunder innom deg daglig, bør du i tillegg ha en nettside hvor kunder kan besøke deg. Kombinerer du fysisk butikk med en nettbutikk-løsning hvor kundene kan kjøpe på nett, men hente i butikk, vel, da yter du god service og har god sjanse til mersalg.

Dette gjelder jo også grisgrendte butikker i bygder på Vestlandet. Kommer ikke kundene inn i butikken din, bør du satse på nett. Du trenger ikke forbanne nettet og mørke – og skylde på konkurrenter på nett. Gjør noe med det selv, så er jeg sikker på at du også bidrar enda bedre til handel i ditt lokalmiljø – når folk blir enda mer klar over deg og hva du har å tilby i din butikk.

«Å legge ned forbud mot netthandel», som Florvaag skriver, er kanskje satt på spissen. Og jeg kan forstå at mange kanskje mener at netthandelen skviser ut de lokale aktørene.

Men det er ikke nødvendigvis slik:

For det som ikke er satt på spissen, er at norske, små nisjebutikker bør bli flinkere til å selge sin merkevare og sine produkter på nett. Gjør du ikke det, kan det hende at butikken din ikke overlever konkurransen.

Dette har skjedd før. Det vil skje igjen. Butikker går konkurs hele tiden. Men våg å stikke snuten din og butikken ut på nett. Det er verdt et forsøk. Kanskje flere ønsker å kjøpe fra småbutikken din – når de får vite om deg?

Å ta vare på lokalsamfunnet betyr også å ta vare på de lokale nettbutikkene. Kanskje de også vil oppleve en oppblomstring igjen?

Dette blogginnlegget har også vært publisert i BA Debatt.

Siste nytt

03.12.2024

Effektiv omnikanal med minimal bemanning

Nøkkelen til Princess' effektive omnikanal ligger i bruken av robuste og integrerte systemer

06.11.2024

Utviklingen av B2B-netthandel i et hybridsalgsperspektiv

B2B-omnichannel og hybrid salg er i ferd med å definere fremtiden for B2B-handel

06.09.2024

Ny nettbutikk til Suser i sivet

Nettsuksessen Suser i sivet får snart ny nettbutikk

Back to top