PDP har avgjørende betydning for salget i en nettbutikk. PDP er sannhetens øyeblikk for en nettbutikk. De millisekundene tryggheten skapes, kundene føler trygghet og psykologien treffer det visuelle.
PDP er selve varevisningssiden hvor du legger inn informasjon om produktet, bilder, lang beskrivelse, og beriker med kundegenerert innhold ("social proof") m.m.
Dessverre er det nettopp på denne avgjørende oppløpssiden til kjøpsbeslutningen at mange nettbutikker slurver. Innholdet er for dårlig.
Nettbutikkens PDP skal ikke bare vise all produktinformasjon som en kunde trenger for å ta en kjøpsbeslutning, PDPen skal engasjere kunden og bygge nettbutikkens merkevare.
Det er produktdetaljdesign som skal gjøre det endelige salget av varen. Det gjør produktpresentasjonen avgjørende. De sekundene du har på deg til å overbevise kunden om at ikke bare denne varen kunden kikker på nå, men også hele nettbutikken for all fremtid, må behandles med kundens behov i fokus. Det er her på produktsiden det avgjøres, det er finalen, og det er her det slurves innen norsk detaljhandel. Det tas for lett på kundekontaktøyeblikket, derfor blir ofte norske nettbutikker kalt for kjedelige varekataloger.
Nets’ nye netthandelrapport 2022 finner du her.
Og som du ser på illustrasjonen under så er det en del elementer som bør på plass for en optimal PDP. Mye må du gjøre selv, men en god del kan også automatiseres.
Siste nytt
03.12.2024
Effektiv omnikanal med minimal bemanning
Nøkkelen til Princess' effektive omnikanal ligger i bruken av robuste og integrerte systemer
06.11.2024
Utviklingen av B2B-netthandel i et hybridsalgsperspektiv
B2B-omnichannel og hybrid salg er i ferd med å definere fremtiden for B2B-handel
06.09.2024
Ny nettbutikk til Suser i sivet
Nettsuksessen Suser i sivet får snart ny nettbutikk
PDPen er i kundens øyne informasjonsdrevet. Det PDPen gjør er å drive kunder fra bevissthet (viten om at du selger en vare) til vurderingsstadiet i kjøpstrakten. Vil jeg kjøpe denne varen her? Når kundene ser på produktsidene dine tolker og fordøyer de informasjonen du gir om et spesifikt produkt. Og det tar millisekunder.
I «konverterings-optimaliseringspsykologi» betyr dette at produktsiden din vil påvirke kjøperens kjøpsatferd. I den ene eller andre retningen.
Snakke med en nettbutikkekspert hos Digitroll? Ring oss på tlf. 900 78 050.
Da handler det om å gjøre PDPen så bra for målgruppen at den driver salget.
Respons analyses årlige netthandelrapport har 3 år på rad vektlagt at trygghet er den viktigste grunnen til at en kunde velger å handle i en nettbutikk. PDP skal nettopp gi kunden din trygget, og trygghet bør være en del av din nettbutikks merkevarebygging.
Kunden ender opp på selve produktdetaljsiden - eller singelvarevisningen, på ulike måter:
Ta en kikk i GA4 på hvilke kanaler (konverteringstrakt) kundene dine kommer fra. Det er interessant lesning.
PDPen altså den siste navigasjonssiden kunden har i selve søkehierarkiet. Selve øyeblikket nettbutikken har til å kommunisere med kunden.
På PDPen vil kunden ha fokus på følgende minstekrav:
Kravene til kundene er imidlertid økende, og de beste PDP-ene tenker utover disse «standard» minstekravene i de 4 punktene over. De beste nettbutikkene gir kjøpere muligheten til en skreddersydd handleopplevelse, og da med personifisering som kun er tilgjengelig i den digitale verden.
Det er en grunn til at Amazons PDP er informasjonsdrevet og begynner å ta over for Google mht søk etter produktinformasjon i USA. En Amazon PDP har som jeg liker å si (og overdrive) 1 meter med produktinformasjon (PDP) til kunden.
Her prøver jeg å dra frem de 8 viktigste punktene du skal sette søkelys på når du utvikler en PDP.
1. Vis produktbilder og skap en visuell handel
Øynene er viktig, og siden kunden ikke kan ta på og se produktet (som i en fysisk butikk), så er bildematerialet til en nettbutikk øverst på prioriteringslisten.
Vår anbefaling er at nettbutikken har høyoppløselige produktbilder. Hvis målet er å kunne konkurrere med opplevelsen kunden har av å se og ta på produktet i en fysisk butikk så bør produktbildene være store, klare og av høyeste kvalitet (NB! Vær obs på at de ikke må påvirke nettstedets lastetider).
Nettbutikk-PDP-er som gjør det lille ekstra vil ofte ha zoom- eller forstørringsknapper (standard i nopCommerce) slik at kundene kan se produktet fra ulike vinkler (std. funksjon i Digitrolls nettbutikkløsning). Hvis du ikke kan bruke disse funksjonene på bildene dine så er tipset å vise produktvideoer. Miljøbilder er også en sterkanbefaling. Det å se produktet brukt i en setting kunden kjenner seg igjen i.
Våre anbefalinger mht varebilder i nettbutikken er:
OBS! Sjekk alltid hastigheten på nettstedet ditt og optimaliser bildene dine deretter.
2. Hvis du selger klær - vis størrelsen på modellene dine
Det handler om å gi kundene en «in store» butikkopplevelse på nettet. Jo mer kunden kan se produktet i kontekst (f.eks. på en modell), desto færre returer får du. Hvis du bruker modeller så anbefaler vi at du skriver størrelsen og høyden deres slik at kundene dine kan få best mulig informasjon om hvordan produktet passer.
Jo mer produktet vises i sammenheng på forskjellige personer, jo bedre.
Bildet over viser hvordan HM oppfyller kravet med å informere om modellens størrelse. HM bruker også «sosiale bevis» ved å også vise kundeanmeldelser på størrelsen, en tjeneste Digitroll også kan tilby gjennom Lipscore.
3. Produktinformasjon. Ha tydelig, detaljert og sannferdig produktinformasjon
Nettkunder vil returnere en vare de har kjøpt på nettet hvis den ikke samsvarer med produktbeskrivelsen. Produktinformasjon må være klar, detaljert, beskrivende, og sannferdig. Hvis du skriver at klesplagget har rød søm så må du vise bilder av den røde sømmen.
Målgruppens informasjonsbehov
Kundene dine kan faktisk ligne på… mennesker.. så hvem er kundene dine?
Prøv å forstå de. Hvis du har en fysisk butikk så har du sikkert møtt kundene dine 1000vis av ganger, for det er jo de samme kundene. Bruk det du vet om kundene dine på nettet. Hva er det kundene pleier å spørre deg om når de prøver f.-eks. klær i den fysiske butikken?
Hvor mye produktinformasjon du skal vise avhenger altså av målgruppen til produktet. Det handler om målgruppenes «psykografiske profiler» (interesser, verdier), demografi (inkludert språk og kulturelle nyanser) og handleformål (du handler gave til din ektefelle på en annen måte enn dagligvarer til hjemmet).
Lære mer om hva vi kan gjøre for din nettsatsing? Ring oss på tlf. 900 78 050.
Hva skiller dette produktet fra andre? Beskriv det i PDPen.
Hva er unikt og kan du skape en spesiell opplevelse med produktet. Hva er det kundene liker og ønsker. Anbefalingen er at du forsøker å forstå hvordan merkevaren og produktene dine vekker interesse, oppmerksomhet, og reflektere dette i produktbeskrivelsene dine. Hva med å optimalisere produktinformasjonen basert på bransjesøkeord, og hvordan produktet og din nettbutikk skiller deg fra konkurrentene dine.
Hvordan virker produktet? Funksjon eller følelser.
Hvis kundene ikke kan se for seg eller forstå hvordan produktet virker så gjør det veien til kjøpsknappen vesentlig lengre.
I tillegg til å liste opp funksjonaliteten til produktet på PDP bør du også legge til hvis mulig:
Det handler om å bygge bro mellom produkt- og kundesentrert informasjon. Hva produktet får kundene til å føle seg kontra f.eks. målbare tekniske egenskaper.
En lege selger diagnose (teknisk produkt) mens kunden kjøper ro i sjelen (følelse).
4. Verdien av praktisk- og teknisk produktinformasjon
PDPen din bør i tillegg inneholde informasjon om:
Plassering av ovennevnte informasjon må vurderes spesielt for din nettbutikk. Om f.eks. fraktkostnader skal ekspandere hvis du holder markøren over teksten eller vise fraktdifferensiering basert på postnummer som f.eks. Komplett.no. Dette er fint visuelt, overbefolker ikke PDPen, og gir fortsatt betydelig informasjon om produktet. Det er viktig å ikke rote til (overbefolke) selve PDPen.
5. Tilby produktalternativer når det er relevant
Sammen med den tekniske produktinformasjonen din så bør du også sørge for at du har produktalternativer som kunden kan velge mellom, dette uten å gi kunden for mange alternativer som da gjør det vanskeligere for kunden å foreta et valg.
Gir du for mange alternativer kan du risikere at kunden ikke klarer å bestemme seg, utsetter kjøpet, og du har med mest sannsynlig mistet kunden. Husk at det viktigste en nettbutikk skal gjøre er å gjøre det lett for kunden å ta et valg.
Dette betyr at nettbutikken bør ha farge- og størrelsesalternativer samt produktanbefalinger for å hjelpe kundene med å utforske relaterte produkter. Å sørge for at disse alternativene er samlet på ett sted, på samme landingsside (produktside), vil hjelpe kundene dine å finne produktene de leter etter raskere. Kunden slipper å gå tilbake i nettleseren sin, foreta nye varesøk osv. Ting som tar tid for kunden, og tid er ikke det man har på nett.
Selvfølgelig er tilpasningsalternativer (som tekstinnlegging på skilt – skiltbyggere) også en god måte å øke selvbetjeningen – autonomien på din PDP.
6.Vis kundeanmeldelser – «sosiale bevis» – vår innebygde flokkmentalitet
Kundeanmeldelser er også plassert på listen vår over viktige ting for en PDP.
Kundeanmeldelser er det vi kaller «sosiale bevis». Sosiale bevis virker fordi vi alle har en kanskje medfødt tendens til å følge flokken. Du ser sosiale bevis hver dag som «likes» på Instagram, Facebook etc. Og som anmeldelser og ratinger i nettbutikker. En kunde som skal handle i en ny nettbutikk vil bruke kundeanmeldelser for å fjerne usikkerhet. Brukergenerert oppmerksomhet og annerkjennelse rundt produktene i en nettbutikk øker troverdighet og spredning. Det fjerner kunders usikkerhet om det kjøpsvalget de skal ta. Andre ting som spiller på samme psykologi er bruk av «bestselger», » mest populær» og «andre likte også». Se også hvordan flokkmentalitet virker på nett.
Sosialt bevis er et psykologisk og sosialt fenomen der mennesker vurderer andres handlinger i et forsøk på å reflektere riktig oppførsel i en gitt situasjon.
En undersøkelse fra Powerreviews viser hvor viktig kundeanmeldelser er:
Ikke frykt dårlige anmeldelser. Ta imot dem. Svar på dem. Vis at du gjør noe med det. Å svare på kundeanmeldelser er en god måte å bygge tillit hos kundene dine. Det viktigste er hvordan du håndterer kundene.
Vanskelig å få inn kunderatinger? Her kan vi f.eks. anbefale norske Lipscore som teknisk løsning og rådgivning rundt hvordan du bør ta i bruk kundeanmeldelser.
7.Call-to-action
I mangel på et godt norsk ord, CTA er en del av beste praksis for produktdetaljsidedesign Det lille ekstra som skal vippe salget i din favør. CTA-er er et uunnværlig element i din PDP. Husk: kundene dine er på produktlandingssiden av en grunn. De er i en vurderingsfase av kundereisen, og en CTA-knapp vil gjøre det lettere for dem å ta beslutninger.
8.Psykologiske triks
Å optimalisere PDP-er med psykologi kan være virkningsfullt hvis brukt riktig. Sist sett av undertegnede på Booking.com når jeg kikket på ledige hotellrom i London. «2 i igjen til denne prisen». «5 andre kikker på dette rommet nå». Å vise at det er «få igjen på lager» kan trigge en kjøpshandling, et kjøp for å sikre seg. Det handler om «knapphetspsykologi». Å gi kundene følelsen av å ikke gå glipp av noe.
Men bruker du det feil så kan det skape motvilje hos kunden. All bruk av knapphet må være sannferdig.
Andre ting å bruke er om produktet er mest kikket på, mest populær, mest solgt, «trender» osv. Mange slike CTAer kan autogenereres gjennom AI- løsningen til f.eks. Clerk.io eller Hello Retail. Da er du på den sannferdige kundereisen.
Prisforankring er et annet psykologisk prinsipp som du sannsynligvis allerede har brukt.
Mange av disse psykologiske prinsippene kan implementeres som atferdsmessige kick på din PDP hvis det gjøres riktig. Knapphet, prisforankring, få kunden til å føle seg i ett med produktet, sosialt bevis … det er mange muligheter. I dag kan AI- løsninger som Clerk.io håndtere en del av dette for din nettbutikk, men hvis du skal gjøre dette selv så bør det være fundert i psykologisk teori for å sikre den mest kundesentrerte tilnærmingen.
Vurder din egen PDP – en oppsummering
Be gjerne om et møte med nettekspertene i Digitroll for hva vi kan gjøre for å øke salget i din bedrifts nettbutikk. Du når oss på tlf. 55273040 eller 900 78 050. Se også vår kontaktinfo her.
Kategori: