Hvor mye har ikke teknologiske dingser forandret hverdagen vår, og hvordan kan markedsførere forstå den nye utviklingen og holde følge.
Studier viser at hver gang en smarttelefon, nettbrett eller desktop «pinger» oss med et løfte om en innkommende melding så utløser hjernen vår en stimulerende dose «dopamin». Meldingen signaliserer noe positivt, og vi er avhengig av å lese den.
Pavlov påviste at hunder utskilte gledestoff av metronomlyder, lyden av nå kommer det mat. Vi er blitt lik Pavlovs hunder.
Denne selvpåførte «gledesjuicen» som resultat av et «ping» gjør oss avhengig av å alltid sjekke dingsen for meldinger. Du responderer hver gang smarttelefonen ber om din oppmerksomhet. Du gjør det uavhengig av hvor viktig meldingen er. Du har alltid med deg telefonen i møter og du adlyder lokkingen fra telefonen. En melding på telefonen føles der og da viktigere enn den personen du sitter i møte med, hjernen din er nemlig som Pavlovs hunder trent opp til at det er en melding du bare må lese der og da.
«Life is what happens while you’re busy making other plans» (John Lennon)
Disse dingsene har fått en sterk psykologieffekt på oss, så sterk at enkelte forskere sier at «datamaskinen er lik elektronisk kokain». Vi er altså dopaminavhengig av en elektronisk dings, i all hovedsak smartmobilen, og den har du med deg hele tiden.
Avhengigheten lar seg til kjenne ved at den gjennomsnittlige brukeren sjekker epost og Facebook før han står opp om morgenen, og har ikke du også kjedet vettet av deg hvis du har glemt telefonen når du går på badet?
Det er ikke bare nyheter man absorberer og vennekontakt man konsumerer på den elektroniske dingsen, den brukes til å kjøpe ting med. Det er her det er gøy. Digitroll-kunde www.suserisivet.no har nesten 60% av nettsalget sitt fra mobil, og det øker. Mobilen driver forretning. Og kunden har all verdens nettbutikker i lommen.
Den «pavlovske responsen» på pingelyden (dopaminnytelsen) får nettmarkedsførere til å bruke digitale kanaler (epost, sms, Facebook push meldinger, push meldinger fra egen app, Snapchat osv.) for å fylle tidsrommet til kunden. En herværende moteforretning publiserer 3 nye antrekksforslag om dagen, pushet ut til alle som følger Facebook- sidene deres eller den spesiallagde appen. Du liker det du ser, du blir glad, dopaminet virker, og du blir bare mer og mer avhengig. Og salget når nye høyder.
Når vi vet at et signal på en elektronisk dings er et avhengighetsskapende dopamin, hvor viktig blir det ikke da å være en av de utvalgte som får lov til å få kundene til å føle seg bra? Da gjelder det ikke bare å sende ut en melding, det blir nemlig dobbelt opp effekt når du klarer på få kunden til å også føle seg verdsatt, forstått, likt, interessant og utvalgt med dine daglige doser av «ping».
John Lennon sa «Life is what happens while you’re busy making other plans», føl deg fri til å kontakte oss i Digitroll på tlf. 900 78 050 for å guide deg i en noenlunde riktig retning av en ny nettløsning.
Siste nytt
03.12.2024
Effektiv omnikanal med minimal bemanning
Nøkkelen til Princess' effektive omnikanal ligger i bruken av robuste og integrerte systemer
06.11.2024
Utviklingen av B2B-netthandel i et hybridsalgsperspektiv
B2B-omnichannel og hybrid salg er i ferd med å definere fremtiden for B2B-handel
06.09.2024
Ny nettbutikk til Suser i sivet
Nettsuksessen Suser i sivet får snart ny nettbutikk
Kategori: