Nettet er stedet undersøkelser gjøres og beslutninger tas. Men har du husket de fire, viktige punktene som skiller en god nettbutikk fra den dårlige? Netthandel-ekspert Patrick Dahl hjelper deg med å få flere kunder, bedre service og en effektiv og godt likt nettbutikk.
Digitroll har levert webløsninger for flere hundre bedrifter siden oppstarten i 1999. De siste årene har daglig leder, og netthandelekspert i Digitroll, Patrick Dahl erfart at det er fire punkter du MÅ ha i orden på din nettbutikk. Det meste handler om det arbeidet du selv må legge ned i din nettsatsing.
Han har kalt punktene: «Fire regler som gjør deg bedre enn konkurrentene».
– Det er ikke snakk om hemmelige formularer, men arbeidsoppgaver som må skrives med store bokstaver og bør henge på alle veggene på kontoret. Vi i Digitroll har sett at det ikke nødvendigvis er de største med flest ressurser som er best, men ofte de mindre butikkene som er tett på kunden og som tar kundeservice på alvor – i alle kanaler, sier Patrick Dahl.
Ifølge Virke utgjorde handel i utenlandske nettbutikker 9,5% av all detaljhandel i 2017. Vi tror ikke det skyldes pris alene. Det er når du ser på forskjellen på en varepresentasjon på for eksempel Amazon og en vanlig norsk nettbutikk du ser at mange ikke tar kundene på alvor. Mange tar for lett på det. Amazon gir deg som kunde langt bedre vareinformasjon enn de fleste norske nettbutikker. Vi mener derfor at for dårlig vareinformasjon koster norske nettbutikker milliarder i tapte inntekter hvert år.
La oss ta for oss de fire viktige punktene som skiller de beste ut fra de nest beste og dårlige:
Amazon er snart en større «søkemotor» i USA enn Google. Hvorfor det? Fordi kundene finner alt de trenger der. Hver vare har minst 6 bilder, video og 1 meter med vareinformasjon. Amazon har skjønt noe mange norske nettbutikker glemmer: De har ikke godt nok innhold. Hadde det bare vært pris som betydde noe så kunne Amazon spart seg enorme utgifter på innholdsarbeid.
Hvor lett er det å kjøpe fra deg?
Er det ikke det, da? Nettbutikken er jo der? Her faller mange i fellen at de undervurderer kunden.
Hvor nær kundene er du?
Søkemotoren Google er det viktig å holde seg inne med. Det gjelder selvsagt «teknisk» men først og fremst er det innhold Google liker. Nettbutikken din må teknisk analyseres og trimmes jevnlig på samme måte som serviceintervaller på en bil. Google er nemlig i endring hele tiden. Vi kan finne korrelasjon mellom Google oppdateringer av sin algoritme og synlighet. Når du sist oppgraderte til ny nettbutikk – hvor godt gjorde du migrering?
Innhold er aldri langt unna for en med en mobiltelefon i hånden. Superbrukerne av internett søker og konsumerer innhold i et stort tempo. Hvis hun ikke finner godt nok produktinnhold i din nettbutikk er en annen ikke lenger enn ett klikk unna, og det trenger ikke være en lokal konkurrent, det kan like gjerne være Amazon eller Boozt.com.
Liker kundene dine hva de ser? Er du tiltrekkende?
Digitroll suksessfaktorer for en god nettbutikk JD Sports presentasjon av varevisning – de er god på omnikanal også. Amazon er snart en større «søkemotor» i USA enn Google. Hvorfor det? Fordi kundene finner alt de trenger der. Hver vare har minst 6 bilder, video og 1 meter med vareinformasjon. Amazon har skjønt noe mange norske nettbutikker glemmer: De har ikke godt nok innhold. Hadde det bare vært pris som betydde noe så kunne Amazon spart seg enorme utgifter på innholdsarbeid.
Innhold er aldri langt unna for en med en mobiltelefon i hånden. Superbrukerne av internett søker og konsumerer innhold i et stort tempo. Hvis hun ikke finner godt nok produktinnhold i din nettbutikk er en annen ikke lenger enn ett klikk unna. Vi har belyst dette i flere blogginnlegg tidligere. Ikke bli parkert på nett av generasjon millennium. Null innhold – null salg.
Gleder du kundene dine?
På siste punkt svikter mange. Dessverre, for det sier seg selv at logistikk og service er viktig når du driver en nettbutikk.
Frakt:
Hva med den gode gamle kundeservicen?
Du bør aktivt håndtere kundeservice i alle kanaler. Chat, Facebook, epost og telefon.
Fasiten er presentert. Selvsagt er det ikke så lett som å bare følge de fire punktene slavisk for å få suksess. Men: Følger du de fire punktene fra oss i Digitroll, så tror jeg du er kommet langt på vei til å bli blant de beste – og kanskje den beste i netthandelklassen. Vi ønsker deg lykke til.
Siste nytt
03.12.2024
Effektiv omnikanal med minimal bemanning
Nøkkelen til Princess' effektive omnikanal ligger i bruken av robuste og integrerte systemer
06.11.2024
Utviklingen av B2B-netthandel i et hybridsalgsperspektiv
B2B-omnichannel og hybrid salg er i ferd med å definere fremtiden for B2B-handel
06.09.2024
Ny nettbutikk til Suser i sivet
Nettsuksessen Suser i sivet får snart ny nettbutikk
Kategorier: